Opel
Kadett Cabrio 2.0 GSI
Ty tam jsou
doby, kdy naše silnice brázdily výhradně sedany z produkce bývalého východního
bloku a kabriolet jsme mohli vidět pouze ve filmech ze západu. Poslední dobou
se však kabriolety přeci jen na našich silnicích postupně zabydlují i když
je jich poměrně málo. Pokud jste i vy, zatoužili vlastnit neobvyklý vůz
pak následující recenze je určena právě pro Vás.
Co lze
za Vaše peníze koupit.
Samozřejmě
že hlavním omezením jsou finance. Pokud jich máte opravdu hodně pak si můžete
koupit kabriolet nový v ceně od 630 tisíc až po několik milionů. To však
asi není případ většiny z nás. Normální vůz již patrně máte a koupě
druhého vozu, určeného téměř výhradně na zábavu by měla byt finančně
co nejméně náročná.Takže koupit by jste chtěli - ale co nejlevněji. Pak
je samozřejmě jedinou možností ojetina. Pokud se tedy budeme pohybovat v té
nejnižší cenové relaci pak nám stačí cca 50 až 80 tisíc Kč. Co za tyto
peníze dostaneme? V úvahu prakticky připadají čtyři typy vozů: Ford
Escort Cabrio, VW Golf I Cabrio, Peugeot 205 Cabrio a Opel Kadett Cabrio, vše
ročníků zhruba 86 až 91. Technický stav těchto vozů je přesným odrazem
minulého majitele. Nejlépe pokud takový vůz má před vámi pouze 1
majitele, který o něj řádně pečoval.
Pak bude jeho stav až nečekaně dobrý, oproti běžnému vozu z téhož
roku. Kabrio je vůz na zábavu a výlety, neslouží k tahání cementu, dopravě
šesti zedníků na stavbu ani k zimním jízdám po zasněžených a řádně
prosolených silnicích. Kabriolet nemá zpravidla ani tolik najeto, vzhledem k
tomu že je sezónní a karoserie je většinou zachovalá, protože je téměř
vždy garážován. Příkladem může být můj vlastní Opel Kadett Cabrio z
roku 87, který má najeto poctivých 90tis. km, motor běží skvěle s nízkou
spotřebou a co se týká koroze je karoserie zcela netknuta. Opakem pak může
být vůz původně silně bouraný, ledabyle opravený s potrhanou střechou a
vychozeným motorem - takový vůz má v techničáku zpravidla mnoho majitelů
a jeho stav je výsledkem brutálního zacházení převážně náctiletých řidičů.
Již sama cena často napoví o jaký vůz jde. Sám jsem viděl kabrio r.v. 91
za 45tis. o kterém majitel tvrdil že je v pořádku a na místě jsem byl
nucen vůz ohodnotit slovy - na rozebrání a do 10 tisíc. Zvláštní
pozornost je třeba věnovat stavu střechy. Doporučuji vyzkoušet vylít na střechu
konev vody a testovat zdali do střechy zatéká. Střecha se jen velmi těžko
opravuje a dodatečná oprava nemá příliš dlouhého trvání. Nová střecha
je velice nákladnou záležitostí cca 14 tis. pouze za horní textilní část,
ale pokud se Vám podaří sehnat šikovného čalouníka pak je možné ji pořídit
i pod 5 tisíc. Hlavní výhodou která v mém případě rozhodla o nákupu
Kadettu Cabrio byla skutečnost že vůz koncepčně vychází z běžné 3 dveřivé
varianty. Shodnost dílů takovéhoto vozu s běžnou variantou Opel Kadett je
100% co se týká motoru, podvozku, interiéru a dalšího. Karoserie v přední
části vozu jako blatníky a kapota jsou také shodné, pouze zadní blatník,
dveře a víko kufru jsou odlišné. Tato velká shoda je obrovská výhoda v případě
opravy. Není nutné vyhledávat drahé autorizované servisy. Buď si vystačíte
sami nebo šikovný automechanik Vám jej opraví jako každé běžné auto.
Popis
vozu a jízdní vlastnosti.
Vůz je pětimístný
a jeho interiér, osazení sedadel i sklápění odpovídá běžné 3 dvéřové
verzi Kadett. Vnější vzhled je shodný s úpravou GSI. Kufr má malý vstupní
otvor ale jinak má slušný objem. Střecha je mechanická, skládací, potažená
černou vinylovou střechovicí opatřená skleněným oknem. Opel Kadett Cabrio
2.0 GSI, je osazen standardním motorem Opel C20NE spolu se vstřikováním
Bosch Motronic. Max. výkon 82 kW/115koní při 5400 ot/min. Průměrná spotřeba
dle mého vlastního měření je 8,2 L/100 km při kratších trasách do 15 km
a 30% město + 70% meziměsto. Na delší trase při úsporné jízdě lze bez
problémů dosáhnout spotřeby až 6,3 L/100km, naopak velice brutální jízdou
se spotřeba může pohybovat až k deseti litrům. Motor je poměrně pružný
a uděluje 1050 kg těžkému vozu slušnou jízdní dynamiku. Převodovka manuální
pětistupňová. Na ocelových ráfcích je obuto pneu 185/60R14. Podvozek má
tvrdší předek, naopak zadní náprava je již výrazně měkčí. Těžiště
je díky absenci střechy a výztuži podvozku velice nízko a vůz se tak chová
velice dlouho neutrálně i při razantním průjezdu zatáčkami. O bezpečnost
posádky při převrácení vozu se stará ochranný oblouk nad předními
sedadly, který zároveň působí velice esteticky. Přední okna mají větrný
štítek a dají se zcela
zasunout. Zadní okna jsou zasouvatelná do poloviny.
Střecha je mechanická, složená ze tří textilních vrstev. Vrstva v kabině
plní pouze funkci estetickou, prostřední vrstva je zateplovací a horní
venkovní je ochranná a nepromokavá - na její neporušenosti záleží zda vám
do vozu poteče či nikoliv. Mezi vnitřní a prostřední vrstvou je ukryta
pevná ocelová konstrukce podobná skládacímu žebříku. Složení střechy
je jednoduché. Pomocí dvou pák u hlavy řidiče a spolujezdce se střecha
odjistí a přesune za zadní sedadla. Skládá se na 3 díly a manipulaci usnadňuje
systém pružin a tlumičů. V zavřené i otevřené pozici je střecha vždy
zajištěna dvěma západkami. Natažení nebo stažení střechy trvá maximálně
25 sekund.
Jízda s
kabrioletem
Je to něco skvělého,
jedinečného, ničím nenahraditelného. Je to jako jízda motorkou, ale bezpečnější,
pohodlnější a můžete vzít s sebou přátele. Jízda v kabrioletu se staženou
střechou Vám umožní naplno prožít pocit z jízdy, kde vnímáte naplno veškeré
zvuky a hlavně cítíte rychlost celého vozu vůči okolí. Vlastnit kabriolet
je prostě srdeční záležitost. Teplota při které lze jezdit se staženou
střechou závisí na otužilosti posádky ale nad 20°C je jízda již příjemná
a kolem 25°C je to nádhera. Obtékající vzduch je čelním sklem usměrněn
tak, že posádka na předních sedadlech není vystavena přímému proudění
vzduchu a jsou cítit pouze turbulence od bočních oken. Vytažením bočních
okének nahoru, je proudění vzduchu nižší a velice příjemné. Na zadních
sedadlech je proudění vzduchu podstatně větší zvláště při vyšších
rychlostech. Aerodynamický hluk není kupodivu tak velký, jak by se dalo očekávat.
Při jízdě lze vést běžný hovor nebo poslouchat hlasitěji autorádio. Přesto
že vůz má maximální rychlost 195 km/hod nejpříjemnější je jízda mezi
60 až 90 km/hod. Pokud
se vůz pohybuje nad 50km/hod pak není nutné kvůli několika kapkám deště
natahovat střechu, protože aerodynamické obtékání kolem karoserie nedovolí
aby do vozu napršelo. Pokud nemáte možnost vůz garážovat, je to značná
nevýhoda, protože kvůli ranní rose na střeše vozu, budete muset čekat než
vůz oschne a teprve pak budete moci střechu zatáhnout. Mokrou střechu nelze
zatáhnout, vytvořili by se otlaky . Zimní provoz kabrioletu je možný, střecha
je zateplena, zadní okénko je dokonce vyhřívané, ale rozhodně to
kabrioletu a hlavně jeho střeše nesvědčí.
Konečné
hodnocení
Opel Kadett Cabrio
je dobrý vůz, který vám za málo peněz poskytne "hodně muziky".
Pocit z jízdy je skvělý a ničím nenahraditelný. Léto s přítelkyní a
kabrioletem je nezapomenutelným zážitkem, zvláště pak pokud se vydáte se
spacákem a stanem v kufru kabria na výlet po krásách naší země.
Výhody
a nevýhody Opel Kadett Cabrio:
+
nenahraditelný pocit z jízdy pro vás i přátele
+ naprostá
individualita - na 1 kabriolet připadá více než 1000 běžných vozů
+
vysoká shodnot dílů s běžným vozem Kadett
+ relativně nízká
cena dílů
+
po natažení střechy jde o plnohodnotný vůz
+ skleněné
zadní okno
+ příznivá
cena
+ v případě
dobré koupě neobvyklá zachovalost
+ neztrácí při
prodeji tolik na ceně
+
přirozená klimatizace :)
+ totální
babolap - holky se můžou přetrhnout aby jste je svezli :)
-
nutno pečovat o střechu a nejlépe garážovat
- s nataženou
střechou horší výhled vzad, zvláště při couvání
-
tuhost karoserie proti kroucení je nižší než u standardních modelů
-
nebezpečí poškození vandaly nebo závistivci
Autor:
Pablo. Pokud se chcete podělit o svoje zkušenosti nebo máte nějaké dotazy
napište mi na: bielik@tao.cz