Opel Kadett Cabrio 2.0 GSI

Ty tam jsou doby, kdy naše silnice brázdily výhradně sedany z produkce bývalého východního bloku a kabriolet jsme mohli vidět pouze ve filmech ze západu. Poslední dobou se však kabriolety přeci jen na našich silnicích postupně zabydlují i když je jich poměrně málo. Pokud jste i vy, zatoužili vlastnit neobvyklý vůz pak následující recenze je určena právě pro Vás.  

Co lze za Vaše peníze koupit.
Samozřejmě že hlavním omezením jsou finance. Pokud jich máte opravdu hodně pak si můžete koupit kabriolet nový v ceně od 630 tisíc až po několik milionů. To však asi není případ většiny z nás. Normální vůz již patrně máte a koupě druhého vozu, určeného téměř výhradně na zábavu by měla byt finančně co nejméně náročná.Takže koupit by jste chtěli - ale co nejlevněji. Pak je samozřejmě jedinou možností ojetina. Pokud se tedy budeme pohybovat v té nejnižší cenové relaci pak nám stačí cca 50 až 80 tisíc Kč. Co za tyto peníze dostaneme? V úvahu prakticky připadají čtyři typy vozů: Ford Escort Cabrio, VW Golf I Cabrio, Peugeot 205 Cabrio a Opel Kadett Cabrio, vše ročníků zhruba 86 až 91. Technický stav těchto vozů je přesným odrazem minulého majitele. Nejlépe pokud takový vůz má před vámi pouze 1 majitele, který o něj řádně pečoval.  Pak bude jeho stav až nečekaně dobrý, oproti běžnému vozu z téhož roku. Kabrio je vůz na zábavu a výlety, neslouží k tahání cementu, dopravě šesti zedníků na stavbu ani k zimním jízdám po zasněžených a řádně prosolených silnicích. Kabriolet nemá zpravidla ani tolik najeto, vzhledem k tomu že je sezónní a karoserie je většinou zachovalá, protože je téměř vždy garážován. Příkladem může být můj vlastní Opel Kadett Cabrio z roku 87, který má najeto poctivých 90tis. km, motor běží skvěle s nízkou spotřebou a co se týká koroze je karoserie zcela netknuta. Opakem pak může být vůz původně silně bouraný, ledabyle opravený s potrhanou střechou a vychozeným motorem - takový vůz má v techničáku zpravidla mnoho majitelů a jeho stav je výsledkem brutálního zacházení převážně náctiletých řidičů. Již sama cena často napoví o jaký vůz jde. Sám jsem viděl kabrio r.v. 91 za 45tis. o kterém majitel tvrdil že je v pořádku a na místě jsem byl nucen vůz ohodnotit slovy - na rozebrání a do 10 tisíc. Zvláštní pozornost je třeba věnovat stavu střechy. Doporučuji vyzkoušet vylít na střechu konev vody a testovat zdali do střechy zatéká. Střecha se jen velmi těžko opravuje a dodatečná oprava nemá příliš dlouhého trvání. Nová střecha je velice nákladnou záležitostí cca 14 tis. pouze za horní textilní část, ale pokud se Vám podaří sehnat šikovného čalouníka pak je možné ji pořídit i pod 5 tisíc. Hlavní výhodou která v mém případě rozhodla o nákupu Kadettu Cabrio byla skutečnost že vůz koncepčně vychází z běžné 3 dveřivé varianty. Shodnost dílů takovéhoto vozu s běžnou variantou Opel Kadett je 100% co se týká motoru, podvozku, interiéru a dalšího. Karoserie v přední části vozu jako blatníky a kapota jsou také shodné, pouze zadní blatník, dveře a víko kufru jsou odlišné. Tato velká shoda je obrovská výhoda v případě opravy. Není nutné vyhledávat drahé autorizované servisy. Buď si vystačíte sami nebo šikovný automechanik Vám jej opraví jako každé běžné auto.

Popis vozu a jízdní vlastnosti.
Vůz je pětimístný a jeho interiér, osazení sedadel i sklápění odpovídá běžné 3 dvéřové verzi Kadett. Vnější vzhled je shodný s úpravou GSI. Kufr má malý vstupní otvor ale jinak má slušný objem. Střecha je mechanická, skládací, potažená černou vinylovou střechovicí opatřená skleněným oknem. Opel Kadett Cabrio 2.0 GSI, je osazen standardním motorem Opel C20NE spolu se vstřikováním Bosch Motronic. Max. výkon 82 kW/115koní při 5400 ot/min. Průměrná spotřeba dle mého vlastního měření je 8,2 L/100 km při kratších trasách do 15 km a 30% město + 70% meziměsto. Na delší trase při úsporné jízdě lze bez problémů dosáhnout spotřeby až 6,3 L/100km, naopak velice brutální jízdou se spotřeba může pohybovat až k deseti litrům. Motor je poměrně pružný a uděluje 1050 kg těžkému vozu slušnou jízdní dynamiku. Převodovka manuální pětistupňová. Na ocelových ráfcích je obuto pneu 185/60R14. Podvozek má tvrdší předek, naopak zadní náprava je již výrazně měkčí. Těžiště je díky absenci střechy a výztuži podvozku velice nízko a vůz se tak chová velice dlouho neutrálně i při razantním průjezdu zatáčkami. O bezpečnost posádky při převrácení vozu se stará ochranný oblouk nad předními sedadly, který zároveň působí velice esteticky. Přední okna mají větrný štítek a dají se zcela zasunout. Zadní okna jsou zasouvatelná do poloviny. Střecha je mechanická, složená ze tří textilních vrstev. Vrstva v kabině plní pouze funkci estetickou, prostřední vrstva je zateplovací a horní venkovní je ochranná a nepromokavá - na její neporušenosti záleží zda vám do vozu poteče či nikoliv. Mezi vnitřní a prostřední vrstvou je ukryta pevná ocelová konstrukce podobná skládacímu žebříku. Složení střechy je jednoduché. Pomocí dvou pák u hlavy řidiče a spolujezdce se střecha odjistí a přesune za zadní sedadla. Skládá se na 3 díly a manipulaci usnadňuje systém pružin a tlumičů. V zavřené i otevřené pozici je střecha vždy zajištěna dvěma západkami. Natažení nebo stažení střechy trvá maximálně 25 sekund.

Jízda s kabrioletem
Je to něco skvělého, jedinečného, ničím nenahraditelného. Je to jako jízda motorkou, ale bezpečnější, pohodlnější a můžete vzít s sebou přátele. Jízda v kabrioletu se staženou střechou Vám umožní naplno prožít pocit z jízdy, kde vnímáte naplno veškeré zvuky a hlavně cítíte rychlost celého vozu vůči okolí. Vlastnit kabriolet je prostě srdeční záležitost. Teplota při které lze jezdit se staženou střechou závisí na otužilosti posádky ale nad 20°C je jízda již příjemná a kolem 25°C je to nádhera. Obtékající vzduch je čelním sklem usměrněn tak, že posádka na předních sedadlech není vystavena přímému proudění vzduchu a jsou cítit pouze turbulence od bočních oken. Vytažením bočních okének nahoru, je proudění vzduchu nižší a velice příjemné. Na zadních sedadlech je proudění vzduchu podstatně větší zvláště při vyšších rychlostech. Aerodynamický hluk není kupodivu tak velký, jak by se dalo očekávat. Při jízdě lze vést běžný hovor nebo poslouchat hlasitěji autorádio. Přesto že vůz má maximální rychlost 195 km/hod nejpříjemnější je jízda mezi 60 až 90 km/hod.  Pokud se vůz pohybuje nad 50km/hod pak není nutné kvůli několika kapkám deště natahovat střechu, protože aerodynamické obtékání kolem karoserie nedovolí aby do vozu napršelo. Pokud nemáte možnost vůz garážovat, je to značná nevýhoda, protože kvůli ranní rose na střeše vozu, budete muset čekat než vůz oschne a teprve pak budete moci střechu zatáhnout. Mokrou střechu nelze zatáhnout, vytvořili by se otlaky . Zimní provoz kabrioletu je možný, střecha je zateplena, zadní okénko je dokonce vyhřívané, ale rozhodně to kabrioletu a hlavně jeho střeše nesvědčí.

Konečné hodnocení
Opel Kadett Cabrio je dobrý vůz, který vám za málo peněz poskytne "hodně muziky". Pocit z jízdy je skvělý a ničím nenahraditelný. Léto s přítelkyní a kabrioletem je nezapomenutelným zážitkem, zvláště pak pokud se vydáte se spacákem a stanem v kufru kabria na výlet po krásách naší země.

Výhody a nevýhody Opel Kadett Cabrio:
+  nenahraditelný pocit z jízdy pro vás i přátele
+  naprostá individualita - na 1 kabriolet připadá více než 1000 běžných vozů
+  vysoká shodnot dílů s běžným vozem Kadett
+  relativně nízká cena dílů
+  po natažení střechy jde o plnohodnotný vůz
+  skleněné zadní okno
+  příznivá cena
+  v případě dobré koupě neobvyklá zachovalost
+  neztrácí při prodeji tolik na ceně
+  přirozená klimatizace :)
+  totální babolap - holky se můžou přetrhnout aby jste je svezli :)

-  nutno pečovat o střechu a nejlépe garážovat
-  s nataženou střechou horší výhled vzad, zvláště při couvání
-  tuhost karoserie proti kroucení je nižší než u standardních modelů
-  nebezpečí poškození vandaly nebo závistivci  

Autor: Pablo. Pokud se chcete podělit o svoje zkušenosti nebo máte nějaké dotazy napište mi na: bielik@tao.cz