Na vozy Opel Kadett se montovalo několik druhů brzdových třmenů. Já jsem měl na svém autě kotouče o šířce 12,7 mm a brzdové třmeny GM. Bohužel, i když se jedná o plovoucí třmen, není jeho konstrukce ideální. Proto také Opel začal silnější modely osazovat třmeny značky ATE. Princip obou třmenů je shodný, liší se pouze v provedení. Zatímco třmen GM "plave" na dvou válečcích, tak třmen ATE je složen ze dvou dílů, které se po sobě posouvají. Toto řešení je mnohem spolehlivější, než válečky třmenu GM. Tyto válečky velmi často zatuhávají a tím způsobují třepání volantu a zahřívání kotouče aniž by bylo bržděno. Také tlak jedné destičky je snížen a tím i snížen účinek brzd.

Třmen GM

Jelikož jsem s účinkem brzd nebyl spokojen rozhodl jsem se je vyměnit. Na výběr je několik možností, nové jsem kvůli vysoké ceně zavrhl, takže vrakoviště:

  1. Najít Kadetta s třmenem ATE - téměř nemožné.
  2. Použít třmeny z Astry - stojí cca 1000Kč za kus a je nutno vyměnit i kotouče a destičky, protože Astra má kotouče chlazené zevnitř. (výborné řešení, ale drahé)
  3. Použít třmeny ze staré Vectry nebo Ascony - výhodou je, že lze použít původní kotouče a destičky.
Nakonec jsem zvolil variantu číslo tři. Šimič mi sehnal třmeny z Vectry za 500 Kč za kus. Brzdný účinek je opravdu znatelně větší. Doporučuji všem.

 

 

Třmen ATE

ROGER (c) 2002