Výměna brzdového obložení je velice jednoduchý úkon, ale uvědomte si prosím, že se jedná o brzdy, což je ta nejdůležitější věc na autě. Proto, pokud se na to necítíte,  nechejte výměnu provést v servisu.

Postup a obrázky jsou pro třmen ATE s uchycením destiček pomocí tyčinek.
Pokud měníme kotouč, musí se vyměnit i destičky.
Takže jestli se na to cítíte tak můžeme začít. 

Zabrzdíme auto ruční brzdou a zařadíme převodový stupeň. Povolíme šrouby na kole a pak auto zvedneme heverem. Odšroubujeme povolené šrouby a kolo položíme pod vozidlo tak, aby při pádu z heveru auto nedopadlo na zem.

 

Tyčinky, které přidržují destičky vyklepeme vhodnou kulatinou o průměru 6mm (já používám vrták) směrem ven, tak jak je vidět na obrázku.

 

Tyčinky jdou po vyklenutí většinou vytáhnout rukou, přitom vypadnou ven pružinky.

 

Teď je potřeba uvolnit destičky. Je potřeba zatlačit brzdový pístek dovnitř. Brzdová kapalina se vytlačuje do nádobky, je třeba kontrolovat aby nepřetekla, ale pokud pístek nezatlačíte zbytečně moc, tak nepřeteče.

 

Jako první vytáhneme vnější destičku.

 

Pak pohneme třmenem a vytáhneme vnitřní. Pokud budeme staré destičky vracet nazpět, je vhodné je dát na původní místo a nezaměňovat je mezi sebou.

 

Tak a destičky máme venku. Teď můžeme sundat kotouč.

 

Povolíme křížový šroubek.

 

Kotouč vyklopíme ven, pokud to nejde, pohneme si s třmenem do patřičné polohy.

 

Kotouč máme dole a je vidět celý náboj. Teď se pustíme do očisty. Očistíme styčnou plochu náboje s kotoučem.

 

Měděným měkkým kartáčkem očistíme třmen od brzdného prachu.

 

Zaměříme se hlavně na ta místa, kde se posouvají destičky.

 

Oddělíme části třmenu od sebe a očistíme kluzné vedení třmenu.

 

Kluzná vedení namažeme vazelínou určenou na brzdy (nikdy nepoužívat normální vazelínu!!!).

 

Vyzkoušíme zda se třmen hladce pohybuje sem a tam.

 

Nový kotouč odmastíme hadrou namočenou v líhu nebo benzínu, aby jsme ho zbavili transportního nátěru. Pak kotouč nasadíme na náboj.

 

Zašroubujeme přídržný šroubek.

 

Nové destičky natřeme tenkou vrstvou pastou ATE Plastilube a to zadní stranu a boky kovu, který se pohybuje po třmenu, tím zabráníme pískání. Pasta se nikdy nesmí dostat na brzdný segment.

 

Pastou Plastilube potřeme také kluzné plochy třmenu, po kterých se pohybují destičky. Pak třmen posuneme tak, aby jsme měli prostor na zasunutí vnitřní destičky.

 

Zasuneme vnitřní destičku, pokud je málo místa, tak zatlačíme pístek dovnitř.

 

Třmen posuneme a zasuneme vnější destičku.

 

Namažeme tyčinku a zatlučeme ji na spodní pozici. Tyčinku zatloukáme zvenku. Otvory na tyčinkách mají být k sobě.

 

Pak zastrčíme horní čep a postupně nasadíme rozpínací pružiny.

 

Kladivem doťukneme čepy do třmenu.

 

No a je to hotovo. Namontujeme kolo, spustíme na zem a křižmo dotáhneme šrouby. Ještě zmáčkneme brzdový pedál, a destičky se usadí.

 

Zkontrolujeme a popřípadě dolijeme brzdovou kapalinu.

Při první vyjížďce pamatujeme, že prvních pár zabrždění auto prakticky nebrzdí. Také se nesmí prvních 200km intenzivně brzdit a také hrozí přehřátí brzd.

 

 

Foto: Katka
ROGER (c) 2003