Autor: Vrabi

Návod na montáž protisluneční okenní fólie na okna vozu

 

Jelikož jsem byl nedávno donucen k montáži protislunečních fólií na skla, tak bych se chtěl podělit o své zkušenosti .

U mě jsem začínal nejprve likvidací starých fólií, které byly postiženy nevyléčitelnou nemocí tzv. bublinatostí.

 

 

Starou fólii je potřeba důkladně nahřát horkovzdušnou pistolí a pak jí postupně (vždy ještě za tepla) oškrabávat buď speciální škrabkou a nebo žiletkou. Na skle zůstanou po oškrabání zbytky lepidla, ty jdou dobře odstranit ředidlem a nebo perchlorem.

 

Před vlastní montáží nové fólie je nejlepší všechna skla, která lze demontovat, vyjmout z auta ven a veškeré operace provádět mimo vůz.

 Nejlepší je demontovat i zadní dveře, a fólii do nich lepit ve vodorovné poloze, není totiž nic zábavného manipulovat s fólií nad hlavou J.

První s čím je potřeba začít, je důkladná očista vnitřní strany skla, je sice fakt, že u jantaru nějaká ta zalitá muška uvnitř vysoce zvyšuje jeho cenu, nejsem ale přesvědčen, že totéž platí i pro fólii. To samé platí i o otiscích prstů a jiných šmouhách.

Nejlepší je nejprve pořádně sklo oškrábat (s citem) holící čepelkou, tak aby se odstranili veškeré odolné nečistoty. Každý sebemenší drobeček přilepený na skle a následně zalepený do fólie bude totiž vidět asi tak 20x lépe než před nalepením, bude totiž kolem něj „překrásná“ bublina.

Také vlasy vypadají velice „efektně“, proto doporučuji buď plešatého montéra a nebo si na hlavu něco nasadit, rovněž je dobré odehnat veškeré chlupaté domácí miláčky a prostor, kde budeme pracovat důkladně zbavit všeho prachu a poletujících nečistot.

Po oškrabání skla je třeba jej důkladně odmastit a zbavit veškerých šmouh, nejprve je ideální použít technický benzín (perchlor)  a po něm saponát.

Po kontrole zda jsou ze skla odstraněny všechny nečistoty můžeme přistoupit k dalšímu kroku.

Nahrubo nastříháme fólii, tak aby byla větší o cca 5 mm na každé straně než je konečný rozměr okna.

Okno důkladně z vnitřní strany navlhčíme saponátovým roztokem, používá se běžný prostředek na mytí nádobí a destilovaná voda, důležité je nešetřit, roztoku se musí použít co nejvíce a na okně nesmí zbýt jediné suché místečko !!!

Pak nastane vysoce zábavná část práce a tou je odstranění ochranné slídy z fólie, je potřeba si tak týden předem začít pěstovat nehty a obrnit se trpělivostí.

Po sloupnutí slídy jeden člověk podrží fólii a druhý jí musí postříkat nejlépe mechanickým rozprašovačem saponátovým roztokem.

Fólie se napnutá přiloží na okno a po té se veškeré vzniklé záhyby vyrovnají, nejlépe popotahováním fólie a jemným přetíráním fólie navlhčenou houbičkou. Pokud s fólií nelze hýbat, tak je to tím že se použilo málo saponátového roztoku a je potřeba jí opatrně strhnout a znovu důkladně prostor pod ní postříkat.

Po vyrovnání a ustavení fólie je potřeba ze styčné plochy mezi sklem vytlačit nadbytečný roztok, k tomuto účelu bývá k fólii přiložena měkká plastová stěrka.

Lehkým tlakem stěrky postupně vytlačujeme roztok zpod fólie, vždy směrem od středu ke krajům.

Je potřeba aby stěrka byla dokonale čistá, jinak si fólii hned poškrábeme, dobré je postříkat fólii i zvenku roztokem, stěrka pak lépe klouže a neškrábe.

Po vytlačení veškerého roztoku a bublin (ověříme kontrolou proti světlu) necháme skla minimálně 24 hodin v klidu schnout.

Po zaschnutí ostrým nožem (žiletkou) ořízneme dokola přebytečnou fólii a skla namontujeme do vozu.

Po namontování fólií se mohou krátkodobě vyskytnout mapy vzniklé zbytkovou vlhkostí, ty by měli po čase sami zmizet.

Stahovací okna se po montáži fólie nesmí asi tak týden stahovat, rovněž první čištění fólie se může provádět až po týdnu.

Pro zvýšení životnosti fólie můžeme z vnitřní stranu vozu odstranit břit ze spodní vnitřní pryžové lišty, tím že se nebude lišta dotýkat fólie zabráníme vzniku poškrábání.

U pevně zabudovaných oken je nejlepší si nejprve vyrobit z tvrdého papíru šablonu a podle té si nastříhat fólii tak, aby měla přesný tvar dle okna.

U zadních oken kulového tvaru nelze přiložit fólii v jednom kuse, protože by nepřilnula, proto se používá několik vodorovných pruhů, které se napojují s přesahem cca 2 mm, vždy v místě kudy vede vodorovný pruh vyhřívání okna.

Další metodou je nahřátí a vytvarování fólie podle tvaru okna ještě před samotným přilepením, za pomoci horkovzdušné pistole.

U oken prohnutých jen v jednom směru se používá fólie z jednoho kusu.

 

Vřele nedoporučuji různé extravagantní barvy fólií (červená) a také příliš tmavé odstíny, v noci totiž zjistíte, že zacouvat s autem z kterého není nic vidět není vůbec jednoduché.

Při nákupu levných nehomologovaných fólií v cenách kolem 300,- za auto se připravte na případné protesty našich bdělých strážců zákona a zaměstnanců STK.

Rovněž jsou dle vyhlášky zakázány veškeré reflexní fólie.

Při pořízení kvalitních vícevrstvých fólií (3M) lze zakoupit např. i bezpečnostní fólii, která odolá i úderu dlažební kostkou, cena takové fólie je ale podstatně vyšší a odpovídá cca desetinásobku ceny levné noname fólie.

 

 

Další alternativou je pokovení skel, jeho výhoda spočívá v téměř nekonečné životnosti (u fólií je to 5 až 10 let), vysoké odolnosti proti poškrábání a vzhledu, který nelze dosáhnout sebelepší fólií.

Cena pokovení se pohybuje kolem 5-6 000,- a lze si vybrat jeden odstín a nebo i postupné ztmavení od světlejšího odstínu až do „černa“.