Autor: Vrabi

Výměna ložisek v zadním kole

Občas se stává že nám začne zadní kolo vydávat podivné chroupavé zvuky a nebo se začne kývat. Tohle je způsobeno kuželovými ložisky v náboji a v případě zanedbání to končí ukroucenou hřídelí zadního kola, jeho odpadnutím a následnou výměnou zadní nápravy.

 

Náboj zadního kola v řezu vypadá přibližně takto:

1/ hřídel zadního kola

2/ těsnící gufero

3/ vnitřní velké kuželové ložisko

4/ vnější malé kuželové ložisko (typ LM11749 17,5x40)

5/ podložka

6/ korunová matice

7/ pojistná závlačka

8/ prachotěsná poklička

9/ těleso náboje

 

Při kontrole (výměně) postupujeme takto:

šroubovákem vypáčíme pokličku

vyndáme závlačku

vyšroubujeme matici

náboj stáhneme rukou směrem k sobě

vyčistíme veškerou starou vazelínu

zkontrolujeme stav ložisek, zejména povrch válečků, zda se na něm nenacházejí vydřené stopy

 

Vadné ložisko vypadá např. takto:

 

pokud jsou ložiska vadná (většinou je to jen to malé vnější) tak za pomoci vhodného nástroje vyrazíme směrem zevnitř ven zalisovaný vnější kroužek kuželového ložiska

nalisujememe nový vnější kroužek a vložíme nové ložisko

ložiska důkladně promažeme vazelínou určenou pro válečková ložiska

vše složíme

 

POZOR !!! Korunová matice se nesmí dotáhnout silou !!!

Musí se dotáhnout opatrně pouze tak aby se kolo nekývalo, většinou je to jen o kousek víc než se dotáhne rukou, matici lehce utáhneme klíčem, pak jí povolíme do polohy kdy s ní půjde otáčet rukou a pak dotahujeme po zoubku tak dlouho až se náboj přestane kývat.

Při přílišném dotažení dojde ke zničení kuželových ložisek.

Po provedení zkušební jízdy vyzkoušíme na heveru zda se kolo nekývá a rukou sáhneme zda se střed náboje nehřeje.