Autor: Vrabi
Výměna ložisek v zadním kole Občas se stává že nám začne zadní kolo vydávat podivné chroupavé zvuky a nebo se začne kývat. Tohle je způsobeno kuželovými ložisky v náboji a v případě zanedbání to končí ukroucenou hřídelí zadního kola, jeho odpadnutím a následnou výměnou zadní nápravy.
Náboj zadního kola v řezu vypadá přibližně takto:
1/ hřídel zadního kola 2/ těsnící gufero 3/ vnitřní velké kuželové ložisko 4/ vnější malé kuželové ložisko (typ LM11749 17,5x40) 5/ podložka 6/ korunová matice 7/ pojistná závlačka 8/ prachotěsná poklička 9/ těleso náboje
Při kontrole (výměně) postupujeme takto: šroubovákem vypáčíme pokličku vyndáme závlačku vyšroubujeme matici náboj stáhneme rukou směrem k sobě vyčistíme veškerou starou vazelínu zkontrolujeme stav ložisek, zejména povrch válečků, zda se na něm nenacházejí vydřené stopy
Vadné ložisko vypadá např. takto:
pokud jsou ložiska vadná (většinou je to jen to malé vnější) tak za pomoci vhodného nástroje vyrazíme směrem zevnitř ven zalisovaný vnější kroužek kuželového ložiska nalisujememe nový vnější kroužek a vložíme nové ložisko ložiska důkladně promažeme vazelínou určenou pro válečková ložiska vše složíme
POZOR !!! Korunová matice se nesmí dotáhnout silou !!! Musí se dotáhnout opatrně pouze tak aby se kolo nekývalo, většinou je to jen o kousek víc než se dotáhne rukou, matici lehce utáhneme klíčem, pak jí povolíme do polohy kdy s ní půjde otáčet rukou a pak dotahujeme po zoubku tak dlouho až se náboj přestane kývat. Při přílišném dotažení dojde ke zničení kuželových ložisek. Po provedení zkušební jízdy vyzkoušíme na heveru zda se kolo nekývá a rukou sáhneme zda se střed náboje nehřeje.
|