Autor : Standa
Dlouho jsem přemýšlel, jestli má význam psát návod na takto celkem
triviální záležitost, ale nakonec jsem usoudil, že to může spoustě z nás pomoct celkem levně vyřešit tento
problém, nebo alespoň před případnou opravou problém osvětlit. Stalo se vám, že zadní stěrač vypověděl službu? Pojistka je v pořádku,
spínač pod volantem také, ale přesto stěrač neběží? Pokud zasáhnete včas, je ještě šance probudit
ho opět k životu.
Nejčastější problém bývá v zatuhlé hřídelce k ramínku stěrače, což má na svědomí zatékající
voda mezi hliníkové pouzdro a samotnou chromovanou hřídelku v převodovce. Jestli že budeme motorek
i přes to trápit a snažit se ho samovolně rozhýbat, může dojit k připečení uhlíků ke komutátoru
rotoru v lepším případě a k vypálení celé kotvy v horším případě. |
|
Pro ilustraci jsem použil motorek zadního stěrače z Astry, ale stejný postup je vyzkoušen i na Kadettu, Corse A a dovolím si tvrdit, že funguje i na dalších typech. |
|
A nyní k samotné opravě. Sundáme zadního stěrač z hřídelky, tepecírunk na pátých (třetích) dveří a demontujeme motorek. V tuto chvíli nastříkáme na hřídelku olej, např. WD-40 a necháme ho zatékat do hliníkového pouzdra kvůli snadnější demontáži. |
|
K vytažení hřídelky je nutné odvrtat nýty, resp. jen jejich hlavičky, kterými je připevněn kryt převodu a to nejlépe vrtákem o průměru 6-8mm. |
|
Po odvrtání a ještě před sejmutím krytu si v místě původních nýtů
rovnou vyvrtáme díry na vhodné šrouby M3 (vrták 2,4 - 2,5), nebo M4 (vrták 3,2 - 3,4). Tento postup
je vhodný z důvodu, že by v případe vrtání se sejmutým krytem mohly do převodu namazaných vazelínou
napadat piliny a špony, které by mohli způsobit pozdější zadření, nebo zničení převodů. Sejmeme kryt, vyjmeme převody a našroubujeme na osičku matku M8 přes kterou ji začneme opatrně vyklepávat (bez matky by došlo k deformaci závitu), samozřejmě za stálého mírného pootáčení a promazávání. |
|
Orezlý kus hřídelky hladce obrousíme nejlépe až na čisté železo a pouzdro v hliníku vyčistíme (např. opakovaným protahováním hadříku namočeného v benzínu atd.). Po důkladném vyčištění obou částí promažeme vazelínou (např. pro vodní čerpadla, dřív označovaná jako A4) hřídelku a také pouzdro a můžeme se pustit do zpětné montáže. |
|
V samotném závěru operace jsem ještě navlékl na konec hřídelky gumový kroužek (např. přístrojová průchodka na kabel, nebo upravena gumová nožička) kvůli omezení dalšího možného zatékání. |
|
A nyní už nezbývá nic jiného, než tohle všechno zase zadělat zpět do auta :-) |