Autor: Vrabi
Úprava sání motoru Při provozu v motoru vzniká vlivem netěsností a rozdílu teplot přetlak. Tento přetlak je nuceně odsáván do sání a zde je pak spalován ve válcích motoru. Bohužel, vzduch odsávaný ze skříně motoru v sobě obsahuje kromě mastných nečistot i velké procento vodního kondenzátu. Výsledná směs nečistot postupem času znečišťuje celou sací soustavu, sací ventily a zanáší krokový motůrek volnoběhu. Hlavně v zimních měsících se pak stává, že krokový motůrek nepracuje dobře a motor pak pomalu stahuje volnoběžné otáčky, nebo má kolísavý chod.
Někdy se i stává, že odsávací hadice je zcela ucpána nečistotami a skříň motoru pak není odsávána, může to zapříčinit jednak hromadění kondenzátu v motoru a jednak přetlak začne vytlačovat olej přes těsnění a gufera ven. Abych snížil čas nutný na čištění krokového motůrku a sání, rozhodl jsem se vyvézt odsávací hadici mimo sání motoru.
Jsou dvě možnosti úpravy odsávání výparů:
1/ zakoupit speciální bavlněný filtřík, který se umístí nad vývod odsávání
Cena tohoto filtru je od cca 200,- , nevýhoda je, že se časem zanese a musí se čistit nebo měnit. Dále se může stát, že při umístění filtříku nahoru těsně pod kapotu mohou být olejové výpary obsahující kromě jiného i oxid uhelnatý (jedovatý plyn bez zápachu) nasáty topením a následně vháněny do kabiny. Také se mi nelíbí, jelikož se tento filtr umísťuje nad motor, tak veškerý kondenzát, jež se usadí v hadici bude ztékat zpět do motoru.
2/ svedení výparů hadicí do vhodné nádoby -nejprve odstraníme původní hadici pro odsávání výparů (na obrázku jsou vidět nečistoty a kondenzát uvnitř trubky)
-připravíme si novou, delší hadici shodného vnitřního průměru -na konec nové hadice umístíme nádobu na kondenzát, a to tak aby hadice byla prostrčena asi do poloviny výšky nádoby
-do nádoby rozpáleným hřebíkem uděláme v horní části po obvodě řadu malých otvorů
-nádobu i hadici umístíme na volné místo někde dole, poblíž motoru, při tom je potřeba dbát na to, aby hadice měla stálý sklon směrem dolů, a nevznikla žádná „kapsa“ v které by se hromadily nečistoty
-hadici utáhneme sponou -zaslepíme v sání otvor pro původní hadici
Nádobu je nutno čas od času zkontrolovat a shromážděné nečistoty vypláchnout, interval čištění je ale mnohem delší než u bavlněného filtru.
V jednom zahraničním
tuningovém e-shopu jsem toto viděl za cca 200 USD, nádoba ovšem byla
z leštěného anticora. Myslím si, ale že plastová láhev poslouží úplně
stejně a daleko levněji :-) Ahoj,
|