Autor: Vrabi

Návod na lepení čelního skla

 

Výměna čelního skla není věc až zas tak složitá a nestojí za to utrácet peníze za vyděrače ze servisu.

Ze starého skla vydloubneme obvodovou gumu (bauset), pak nastane nejzábavnější část výměny a to vyřezávání starého skla, uvnitř auta sundáme plasty sloupků, protisluneční clony a zpětné zrcátko, v rohu skla zevnitř za pomoci jehly propíchneme lepidlo a prostrčíme ven strunu na řezání .Taháním tam a zpět postupně vyřízneme po obvodě celé čelní sklo.

 

 

V nouzi se může sklo vyříznout i ohebným nožem, špičkou nože jezdíme po vnitřním obvodě lepidla a postupně zajíždíme hlouběji do materiálu tak dlouho až se prořízneme na druhou stranu .

Další „netechnická“ metoda je dát si dovnitř vozu igelit a po té sekyrou vysekat čelní sklo ven, po obvodě se nechá cca 5 cm střepů a po vysekání celého skla se zbytky lepidla a střepů odstraní nabroušenou špachtlí.

 

Zbytky lepidla na karoserii ořežeme tak aby zbyla slabá cca 1-2 mm tlustá vrstva původního polyuretanového lepidla. Celý rám karosérie do kterého budeme vsazovat okno důkladně odmastíme speciálním odmašťovadlem (perchlor, technický benzín).

 

Nové sklo v místech lepení důkladně odmastíme odmašťovadlem a po té sklo potřeme naleptávačem Primer. Primer se používá pro zlepšení přilnavosti a pro ochranu proti ultrafialovému záření. Je určen k použití na sklo a lak, nikdy nenanášet na polyuretan.

 

        

 

Na sklo naneseme housenku lepidla, originální lepidla na skla mají na aplikačním hrotu z boku drážku ve tvaru obráceného „V“. Pokud na hrotu tato drážka není tak si jí nožem vyřízneme, výška drážky je cca 10 mm a šířka cca 5 mm. Za neustálého mačkání aplikační pistole pomalu couváme s hrotem přimáčknutým ke sklu, tak aby nám drážka v hrotu vytvářela na skle housenku ve tvaru obráceného V.

 

   

 

Na sklo navlékneme nazpátek bauset.

Pak sklo opatrně uchopíme nejlépe ve dvou lidech tak že přitiskneme otevřené dlaně naproti sobě z obou stran skla. Ještě lepší je použít sklenářské přísavky.

Sklo opatrně posadíme na plastové excentry, které jsou umístěné na spodku rámu v karoserii a opatrně přiklopíme vrch skla.

Zkontrolujeme zda je sklo uprostřed a zda je v pořádku i výškové nastavení skla, výšku nastavíme pootáčením excentrů.

Pak sklo postupně po obvodě rovnoměrným postupným tlakem pomalu přimačkáváme ke karoserii tak aby lepidlo přilnulo po celém obvodě ke karoserii vozu. Pokud při pohledu zevnitř zjistíme, že je někde lepidla málo a vznikla nám mezera (hlavně u vozů opravovaných po havárii) tak lze po výměně hrotu za běžně používaný hrot bez výřezu, doplnit zevnitř vozu lepidlo tak aby zaplnilo celou mezeru.

Po vytvrzení lepidla (dle výrobce 15 min-4 hod) nasadíme plasty a můžeme vyrazit.

 

Pár zajímavých triků:

 

-         po vytvrdnutí lepidla můžeme proužkem plastu nebo tvrdého papíru (šířka 5 mm, tloušťka co nejmenší) vyzkoušet zda je sklo přilepené po celém obvodě, stačí jej zkoušet zevnitř prostrkávat kolem skla, pokud proleze ven je nutno sklo dotmelit

-         před montáží nového skla si pootevřete jedno nebo více bočních okének (šíbr), při zabouchnutí dveří totiž dochází ke zvýšení atmosférického tlaku ve vozidle a pokud ještě není lepidlo vytvrzené mohlo by při zavřených okýnkách a bouchnutí dveřmi čelní sklo „odskočit“

-         místo speciálního lepidla se dá použít i lepidlo pro lepení akvárií (fy.Soudal), je ale otázka jestli stojí těch pár ušetřených korun za lepidlo a primer za riziko špatného přilepení skla, u tohoto lepidla je ovšem poměrně dlouhá doba vytvrzování, jelikož se kromě jiného používá pro lepení skleněných výloh do železných rámů tak pro vozidla bez airbagu jde použít (je to ale prasečina)

-         osobně používám lepidla Terostat od fy. Loctite a jsem s nimi plně spokojen