Autor: Vrabi
Regulační ventil tlaku oleje – údržba Pokud při jízdě v nízkých otáčkách začne problikávat kontrolka nízkého tlaku oleje, nesmí se toto podceňovat a co nejdříve se musí zjednat náprava, jinak hrozí zvýšené opotřebení ev. celkové zničení motoru. V zásadě to může být způsobeno těmito příčinami: - závada regulačního ventilu - závada (opotřebení) olejového čerpadla - nadměrné opotřebení motoru - vadné čidlo tlaku oleje - nízká hladina olejové náplně Jako nejpravděpodobnější příčina to bývá právě netěsnící regulační ventil. Regulační ventil je namontován hned za olejovým čerpadlem a slouží k tomu, aby v motoru udržoval konstantní tlak oleje. Při vysokém tlaku oleje se ventil otevírá a část oleje je vracena zpět do vany. V průběhu času se může stát ,že uzavírací pístek ventilu přestane plnit svoji funkci a zůstane trvale pootevřený, toto je způsobeno většinou usazeným karbonem. Olejové čerpadlo pak nedokáže vyvinout dostatečný tlak a motor je špatně mazán. Regulační ventil se nachází zepředu u spodní řemenice klikového hřídele. Při jeho demontáži nejprve povolíme krycí zátku. Potom vyjmeme pružinu. A nakonec za pomoci magnetu nebo háčku uzavírací pístek. Celkové uspořádání ventilu vypadá takto: 1/ krycí zátka 2 /těsnící podložka 3/ pružina 4/ pístek
Po demontáži všech částí vyčistíme hadříkem na šroubováku důkladně vnitřek ventilového pouzdra, tak aby byl odstraněn veškerý karbon. Poté vypereme v petroleji všechny demontované části ventilu a odstraníme veškeré usazeniny. V případě že se na pístku objeví rýhy, či stopy oxidace, musí se vyměnit za nový, a to včetně pružiny. Pokud je povrch pístku hladký a lesklý, lze jej znovu použít. Při zpětné montáži je nutno použít vždy novou těsnící podložku tak ,aby byla zaručena těsnost spoje. Při montáži venku navlečeme pístek na pružinu a obojí pak zasuneme do pouzdra. Pak za současného stačování pružiny dotahujeme zátku. Při demontáži vyteče malé množství oleje z mazacího okruhu a olejového filtru, proto je potřeba pod motor připravit menší nádobu na zachycení oleje.
|