Paměť závad
Tento návod je pro paměť jednotky Multec OPEL Kadett E. Pro Opel Astra je návod zde.
Vozy Opel s řídící jednotkou jsou vybaveny pamětí, kam se ukládají chybová hlášení řídící jednotky (ECU). Pokud ECU dostane z některého z čidel informaci, která nemůže odpovídat rozumným hodnotám, zaznamená chybový kód do paměti závad. Při tomto kroku také nastaví nouzový program a již s informacemi z tohoto čidla nepočítá. Také tuto skutečnost ohlásí rozsvícením oranžové kontrolky s obr. motoru na přístrojové desce. Tohle je velice důležité pro odstranění poruch vzniklých vadnými čidly. Pro názornost si uveďme příklad: Máme ve voze vadnou Lambda Sondu, která hlásí příliš bohatou směs, i když to není pravda. ECU ví že jedeme z kopce se zařazeným převodovým stupněm a není stisknut plynový pedál. Otáčky motoru jsou 2,5 tis. ot. Tudíž ECU přestane vstřikovacím ventilem dodávat palivo. Jenže i když do motoru žádné palivo nejde, z Lambda Sondy ECU dostává údaj, že je příliš bohatá směs. Jenže to nemůže odpovídat reálu a tudíž ECU zapíše chybu č. 13, rozsvítí kontrolku a přejde do nouzového režimu a dávkuje palivo podle nouzových tabulek a ne podle vadné sondy.
Takže si to shrneme,
rozsvícení kontrolky za jízdy znamená zaznamenání chybového kódu v paměti
závad.
Je zcela normální, že po otočením klíčku blikne kontrolka motoru a zůstane
svítit. Nejedná se o hlášení poruchy, ale je to hlavně proto, aby bylo vidět,
že není spálená žárovka. Po nastartování kontrolka zhasne.
Jelikož nám Vrabi napsal postup jak si sami můžem zavádu z paměti vyčíst, není tedy nutné hned běžet do značkového servisu a nechat tam ranec peněz za pouhou diagnostiku chyby (přečtení paměti).
Diagnostika závad pomocí konektoru ALDL
Na obrázku č.1 je jedno z možných umístění diagnostického konektoru ALDL v motorovém prostoru a na obr. č 2 je rozpojený diagnostický konektor.
Po rozpojení diagnostického konektoru stačí při vypnutém zapalování vhodným předmětem (kancelářská sponka) propojit jeho příslušné dva piny (viz obr. č 3 a 4), po zapnutí klíčku je na příslušné kontrolce nejprve vyblikáván kód 1-2 a to 3x za sebou (diagnostický režim) , po té je vyblikáván samotný kód chybového hlášení.
Jednotlivé piny diagnostického konektoru jsou označeny písmeny abecedy z druhé strany zástrčky (viz. obr.č 5)
Obr. 1
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Obr. 5
Pro
vyvolání chybových kódů ECU se propojí piny A+B a
chybová hlášení jsou vyblikávána na kontrolce pro
ECU na přístrojové desce.
Kódy jsou popsány níže v tabulce.
Pro vyvolání chybových kódů ABS se propojí piny A+K a chybová hlášení jsou vyblikávána na kontrolce ABS na přístrojové desce.
Seznam chybových kódů ABS
číslo chyby |
popis chyby |
16 |
Přední levý elektromagnet - komunikace nebo spojení |
17 |
Přední pravý elektromagnet - komunikace nebo spojení |
18 |
Zadní elektromagnety - komunikace nebo spojení |
19 |
Elektromagnety, relé okruhu |
25 |
Vadný senzor ozubeného kolečka |
37 |
Spínač brzdového světla |
39 |
Senzor (ABS) - levý přední - vzduchová mezera/operace |
41 |
Senzor (ABS) - levý přední - odpor/spojení |
42 |
Senzor (ABS) - pravý přední - vzduchová mezera/operace |
43 |
Senzor (ABS) - pravý přední - odpor/spojení |
44 |
Senzor (ABS) - levý zadní - vzduchová mezera/operace |
45 |
Senzor (ABS) - levý zadní - odpor/spojení |
46 |
Senzor (ABS) - pravý zadní - vzduchová mezera/operace |
47 |
Senzor (ABS) - pravý zadní - odpor/spojení |
48 |
Napětí v soustavě - nízké/vysoké (alternátor/baterie) |
55 |
Poškozená řídící jednotka |
Download zabalených níže uvedených obrázků - kody.exe - 605kB
POZOR, některé modely mají konektor v motorovém prostoru, má modrou barvu a je vedle zapalovací cívky:
Může být i na druhé straně:
Vice se také můžete dozvědět na této adrese:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm