Autor: Vrabi (autor je zasloužilým technickým redaktorem webu kadett.cz a opelastra.cz)

Výměna ložiska předního kola

 

Opotřebované ložisko se projevuje hlubokým hučením, zvuk je stále stejný se zařazenou rychlostí i na volnoběh. Postupem času se úroveň hluku zvyšuje a zvyšuje se i teplota náboje při jízdě.

Výměna probíhá následujícím způsobem:

 1/ vyjmeme person z vozu (viz. Výměna tlumičů)

 2/  ve svěráku za pomoci trubky nebo tyče vhodného rozměru vyrazíme náboj z vnitřního kroužku ložiska

 

3/ demontujeme pojistný kroužek zajišťující ložisko 

 

4/ pokusíme se vyrazit ložisko, většinou se to nepovede, ložisko se rozpadne a vnější kroužek zůstane zaseknutý v personu, buď se můžeme pokusit kroužek násilím vyrazit a nebo lepší metoda je udělat svár po vnitřním obvodu ložiska, při chladnutí svár stáhne kroužek ložiska a ten pak jde bez problémů vyrazit ven, je potřeba vařit menším proudem, aby se klec ložiska nepropálila (pak  by byl person na vyhození)

 

5/ vyražení kroužku usnadní vyrobený přípravek, podle vnějšího průměru ložiska necháme vyrobit kroužek  s osazením, tak aby jeho vnější průměr byl o cca 0,2 mm menší než průměr ložiska

 

6/ nové ložisko a vnitřek personu natřeme olejem, nejlépe smíchaným s práškovým grafitem. Ložisko stáhneme hadicovou sponou k vyrobenému přípravku tak, aby se osazení přípravku opíralo pouze o vnější kroužek ložiska.

Pokud přípravek nemáme, lze použít vnější kroužek starého ložiska, přičemž lehce obrousíme jeho vnější průměr, tak aby šlo volně zasunout do personu

 

 

7/ po nalisování ložiska (pokud nemáme lis, lehkými údery kladiva po obvodě) vložíme pojistný kroužek a naklepneme vnitřní náboj personu (potřený olejem)