Autor : Oplik.Jenik
Určitě to znáte samy, nepříjemné kovové klepání do volantu při přejíždění nerovností na vozovce. Každý v první řadě kontroluje čepy řízení a jejich vůle, ale co když to klepe i po jejich výměně? Taky jsem se zaobíral touto otázkou. Nejčastější příčinou bývá: a) volná hřídel řízení (spadlý, nebo chybějící plastový kroužek na ochranné trubce sloupku řízení viz obr.1)Jak na opravu? : Kroužek stačí zatlačit a uchytit nějakou páskou. obr.1 - hřídel řízení s kroužkem b) vytlučený vodící článek na hřebenu řízení (plastový běžec se zapouzdřenými závity pro šrouby na připojení levé a pravé řídící tyče) tento vodící článek tluče o kryt řízení. Jak na opravu? : Vodící článek nelze vyměnit. Jediná možná oprava je výměna celého řízení. Protože jsem měl závadu b) a věnoval jsem určitý čas kompletní generálce mého kadetta, nemohlo přijít v úvahu nechat vadné řízení v mém voze, ale když už jsem měl řízení demontovat a nahradit ho jiným tak jsem zvolil alternativu se servo řízením (řízení s posilovačem). Výměna řízení, popřípadě záměna za servo řízení s montáží všech potřebných prvků je celkem jednoduchá a jde zvládnout za jedno dopoledne i na parkovišti před domem. Co k tomu potřebujem:- Výměna klasického řízení Sadu nářadí (potřeba kloubového nástavce na golu), jiné - lepší řízení, nové manžety řízení (když už to máme venku, je lepší je vyměnit za nové), novou bezpečnostní závlačku na plechové pojistky, pastu proti povolení šroubu a 2x nové silonové matky M8. - Záměna za servo řízeníSadu nářadí (potřeba kloubového nástavce na golu), servo řízení (je několik druhů) + spojku řízení obr 2.,
servo čerpadlo (+ 3x úchytné šrouby do bloku motoru), nový klínový řemen, tlakové hadice (+ jejich plastové příchytky ke karoserii vozu)
vyrovnávací nádržku (s úchytným třmenem), hadicové stahovací pásky průměru 12-20, hydraulický olej typu DEXRON (castrol apod.)
bohatě vystačí 1 litr, nové manžety řízení (když už to máme venku, je lepší je vyměnit za nové), novou bezpečnostní
závlačku na plechové pojistky, pastu proti povolení šroubu a 2x nové silonové matky M8. Servo řízení a jejich možné použití: Nejčastějším použitým servo řízením v kadettu 2.0 bylo od výrobce ZF (šroubení tlakových trubek na řízení je INBUSEM),
k řízení je potřeba spojka, řízení čtyř hran směrem na hřídel řízení obr. 2, a z druhé strany "tisíci hran" směrem na řízení obr. 3.
Řízení typu ZF je nejlepší demontovat z nějakého vozu jako celek se všim potřebným. Hlavně je nutné mít kompletní hadice (nové stojí u Opla cca. 4tis kč !), pokud máte zpuchřelé, nebo jen jejich
tlakové konce a šroubení, tak není problém u některé odborné firmy nechat vyrobit náhradu (je nutné znát přesné délky) Další možné náhrady řízení: NEXIA obr.4, nebo slabší verze Kadettů, samotné řízení je prakticky totožné,
jen nastane problém s čerpadlem (kadett 1.6 a nexie ho maj umístěné v rozvodech), je nutné sehnat jiné čerpadlo
(upravit tlakovou hadici šroubení směrem k řízení zabrousit o cca 10mm, ale až poté co zkontroluje zda-li tam vůbec
pasuje!!!!) a hadicích (jiné délky a šroubení). Samotná demontáž : Zaparkujeme na rovině, zajistíme vozidlo proti samovolnému pohybu (dobré je zaparkovat s koly a volantem do roviny).
Otevřeme motorový prostor a zdemontujem nádržku vody pro ostřikovače, odpojíme kabely k senzoru brzdové kapaliny
a povolíme expanzní nádržku na chladící kapalinu. U některých verzí, hlavně s karburátory, musíme sundat kryt vzduchové filtru a
některé části karburátoru. A nyní k demontáži řízení : sejmeme plechové pojistky na šroubech řídící tyče a šrouby povolíme klíčem číslo 21 viz. obr.5,
po vyvěšení řídících tyčí povolíme úchyty (PODKOVA) pryžových silentbloků řízení klíčem číslo 13 horní i dolní viz obr.6,
ve spod jsou dvě matky, první drží úchyt pro benzínové hadice a druhá už je se silonem (na matky a horní šroub musíme použít
větší silu neboť jsou zajištěny lepidlem proti samovolnému uvolnění). Po sundání plechového úchytu (podkovy) totéž z opakujem i na
druhé straně viz obr.7. Tady už to je hůře přístupné, zvlášť matka vespod (potřebujem dlouhý nástavec s kloubem na ráčnu,
neboť nám tam překáží velice citlivé brzdové potrubí), asi nejhorší je to u verzí s ABS!. Po sundání i této druhé "podkovy"
nám drží řízení pouze za spojku uvnitř vozu viz obr.8. Tuto spojku povolíme klíčem číslo 13 a vyšroubujem oba pojistné šrouby,
poté vezmem nějaký vhodný předmět (plochý široký šroubovák) a zastrčíme do škvíry na spojce mezi dvě části co spojoval šroub a
opatrně roztáhnem zatlačením nebo zaklepnutím kladivem.
Tímto se nám spojka nepatrně roztáhne a půjde lehce stahovat. Když už máme povolenou spojku řízení, tak z motorové části opatrně
vypáčíme řízení směrem od přepážky kabiny. Pokud nám spojka řízení zůstala na hřídeli řízení, musíme jí stáhnout ještě ve voze, protože
by jsme se sní neprotáhli ven z auta. Po sejmutí spojky řízení sundáme i těsnící gumu. A řízení mužem opatrně vytáhnout ven z vozu a
to směrem na stranu spolujezdce. Montáž: Před montáží řízení si připravíme řízení na rozteč dle obr. 9, a obr. 10, rozteč A = 325mm.
Nejprve si nasadíme spojku řízení na hřídel řízení ve voze a srovnáme volant do roviny (pokud volant není v rovině a spojka by neseděla
dle obr.10, musíme poposadit volant, jen tak zajistíme bezpečně rovinu, někdy je nutné po montáži nechat seřídit geometrii v odborné dílně),
pak teprve zasunem řízení na své místo obraceným postupem jako jsme demontovali, jen spojku řízení usadíme a utáhneme až po úplném
utažení celého řízení do vozu (obě podkovy). Veškeré šrouby potřeme speciálním lepidlem na šrouby a utáhnem. Při připojování řídících
tyčí budem potřebovat pomocníka aby nám pomalu točil volantem (nebo mužem jednu stranu vozidla nadzvednout a budem moci hnout řídící tyčí,
ale je to zdlouhavé), abychom našli správné místo pro uchycení řídících tyčí. Je prakticky totožná s montáží hřebenového řízení akorát se lépe nandává (spíš jediná možnost jak ho nandat) pokud máme sundané
trubky pro přívod a odvod kapaliny, ale i tak je umístění na místo spíše pro znalce rubikovi kostky :-). Opětovné připojení trubek
musíme provézt ještě před usazením řízení do svých úchytů ,jinak nemáme průtočné šrouby nebo převlečné matice šanci utáhnout
po montáži a utažení (vše jako při hřebenovém). Mužeme začít s přípravou další částí systému, vyrovnávací nádržky obr.11, servo čerpadlo obr.12. Velkou výhodouje, že veškeré
karoserie Kadett jsou na tuto variantu připraveny a nemusíme nikde vrtat žádné díry, vše je připraveno na místě kde to máme mít,
včetně 3x závit v bloku motoru pro uchycení čerpadla. Po montáži těchto komponent začnem připojovat hadice. Když máme správně uchycené řízení a připevněné veškeré komponenty na voze, mužem nalít kapalinu do nádržky, poté pomalu točíme rukou
servo čerpadlem ve směru otáčení motoru, čerpadlo se naplní olejem a teprve potom mužem nasadit klínový řemen a napnout ho.
Klíčem číslo 22 nejprve povolíme napínací šroub na čerpadle (obr.13) a poté nasadíme řemen.
Po uchycení i ostatních demontovaných částí vozu, které jsme měli povolené či sundané, můžeme nastartovat motor.
Nejprve nám řízení bude trochu vrnět, ale to je důsledkem zavzdušnění, řízení odvzdušníme vytočením kol z pravého plného rejdu do
levého, toto několikrát opakujem a necháme pomocníka sledovat zda nám kapalina někde nevytéká.
V tomto okamžiku by řízení mělo jít tiše bez jakýchkoliv rán či vrnění.
U mě se tak bohužel nestalo a poprvé mi řízení ZF vytékalo po hřebenu prachovkama ven a podruhé řízení z vozu NEXIA vytékalo z
hadicové spojky na tlakové hadici. |