Autor: Vrabi

Výměna rozvodového řemene

Po cca 60 000 km, nebo při koupi vozu nás očekává jedna velmi důležitá věc a tou je výměna rozvodového řemene. Buď tuto operaci můžeme za drahý peníz svěřit odborníkovi a nebo si můžeme pomoci sami. U oplíka toto není nic složitého a vystačíme si z běžným nářadím.

 

Pro větší přehlednost jsem seřadil postup prací do bodů:

1/ vyšroubujeme zapalovací svíčky (bude se nám lépe otáčet s motorem)

2/ sundáme klínový řemen alternátoru (je možno pro lepší přístup demontovat i alternátor)

3/ vypustíme chladící kapalinu

4/ sundáme kryt rozvodového řemene (u starších modelů odšroubujeme šroubky držící plechový kryt, u novějších vycvakneme spony na plastovém krytu)

5/ dle obr.č1 nastavíme otáčením spodní řemenice zářez na spodní řemenici proti jehle na krytu řemene,zkontrolujeme zda i rysky na horní řemenici jsou proti sobě dle obr.č.4

obr.č.1

6/ vyšroubujeme centrální šroub na spodní řemenici a sundáme ji

7/ povolíme tři šrouby zajišťující vodní pumpu dle obr.č.2 

obr.č.2
 

 

8/ vyndáme vodní pumpu (pozor poteče chladící kapalina) a sejmeme starý řemen

9/ důkladně očistíme plochu v bloku motoru na kterou dosedal těsnící kroužek vodní pumpy a poté jí lehce namázneme vazelínou

10/ z vodní pumpy vyjmeme těsnící O kroužek a nahradíme jej novým dle obr.č.3 Rozměry těsněni pro 1,6 je kroužek vnitřní průměr 80 mm a tloušťka 3 mm.

 

obr.č.3
   

11/ nastavíme na vrchní řemenici rysky proti sobě dle obr.č.4

obr.č.4
   

12/ našroubujeme nazpátek vodní pumpu a nasadíme nový řemen, šrouby na vodní pumpě lehce přitáhneme

13/ napneme rozvodový řemen pootočením excentrické vodní pumpy dle obr č.5

 

obr.č.5
   

14/ utáhneme tři šrouby na vodní pumpě dle obr.č.2

15/ přišroubujeme spodní řemenici

16/ zkontrolujeme zda rysky na spodní a vrchní řemenici odpovídají značkám na motoru dle obr.č.1 a 4

17/ několikrát otočíme motorem a znovu zkontrolujeme napnutí řemene a polohu rysek

18/ zakrytujeme řemen

19/ nasadíme klínový řemen

20/ zamontujeme svíčky

 

Ohledně napnutí řemene existuje více návodů, já to zkouším takto: v nejdelším místě mezi řemenicemi v polovině délky na řemen zatlačím a řemen se nesmí prohnout o více jak cca 5 mm.

Po ujetí cca 100 km je dobré znovu zkontrolovat napnutí řemene.

U některých motorů je řemen napínán automatickou kladkou, jelikož se to ale týká motorů vyrobených po 6/90 nebudu to zde popisovat.

Nedoporučuji používání řemenů od fy. QH, již několikrát se mi stalo, že z těchto řemenů „opadali“ zuby, osobně používám značku Gates, jsou to kvalitní řemeny za přijatelnou cenu.

A  to je vše přátelé tádydádydádydá ……