Autor: Vrabi
Výměna
rozvodového řemene Po cca 60 000 km, nebo při koupi vozu nás očekává jedna velmi důležitá věc a tou je výměna rozvodového řemene. Buď tuto operaci můžeme za drahý peníz svěřit odborníkovi a nebo si můžeme pomoci sami. U oplíka toto není nic složitého a vystačíme si z běžným nářadím. Pro větší přehlednost
jsem seřadil postup prací do bodů: 1/ vyšroubujeme zapalovací svíčky (bude se nám lépe otáčet s motorem) 2/ sundáme klínový řemen alternátoru (je možno pro lepší přístup demontovat i alternátor) 3/ vypustíme chladící kapalinu 4/ sundáme kryt rozvodového řemene (u starších modelů odšroubujeme šroubky držící plechový kryt, u novějších vycvakneme spony na plastovém krytu) 5/ dle obr.č1 nastavíme otáčením spodní řemenice zářez na spodní řemenici proti jehle na krytu řemene,zkontrolujeme zda i rysky na horní řemenici jsou proti sobě dle obr.č.4 obr.č.1 6/ vyšroubujeme centrální šroub na spodní řemenici a sundáme ji 7/ povolíme tři šrouby
zajišťující vodní pumpu dle obr.č.2 obr.č.2 8/ vyndáme vodní pumpu (pozor poteče chladící kapalina) a sejmeme starý řemen 9/ důkladně očistíme plochu v bloku motoru na kterou dosedal těsnící kroužek vodní pumpy a poté jí lehce namázneme vazelínou 10/ z vodní pumpy vyjmeme těsnící O kroužek a nahradíme jej novým dle obr.č.3 Rozměry těsněni pro 1,6 je kroužek vnitřní průměr 80 mm a tloušťka 3 mm. obr.č.3 11/ nastavíme na vrchní řemenici rysky proti sobě dle obr.č.4 obr.č.4 12/ našroubujeme nazpátek vodní pumpu a nasadíme nový řemen, šrouby na vodní pumpě lehce přitáhneme 13/ napneme rozvodový řemen pootočením excentrické vodní pumpy dle obr č.5 obr.č.5 14/ utáhneme tři šrouby na vodní pumpě dle obr.č.2 15/ přišroubujeme spodní řemenici 16/ zkontrolujeme zda rysky na spodní a vrchní řemenici odpovídají značkám na motoru dle obr.č.1 a 4 17/ několikrát otočíme motorem a znovu zkontrolujeme napnutí řemene a polohu rysek 18/ zakrytujeme řemen 19/ nasadíme klínový řemen 20/ zamontujeme svíčky Ohledně napnutí řemene existuje více návodů, já to zkouším takto: v nejdelším místě mezi řemenicemi v polovině délky na řemen zatlačím a řemen se nesmí prohnout o více jak cca 5 mm. Po ujetí cca 100 km je dobré znovu zkontrolovat napnutí řemene. U některých motorů je řemen napínán automatickou kladkou, jelikož se to ale týká motorů vyrobených po 6/90 nebudu to zde popisovat. Nedoporučuji používání řemenů od fy. QH, již několikrát se mi stalo, že z těchto řemenů „opadali“ zuby, osobně používám značku Gates, jsou to kvalitní řemeny za přijatelnou cenu. A to je vše přátelé tádydádydádydá …… |