Autor: Jakub

Proč měnit rozvodový řemen?

Mnozi se tu dotazy ohledne "domaci vymeny" rozvodoveho remene.
Rad bych to uvedl na pravou miru, ackoliv nejsem automechanik, ale spise zdatnejsi uzivatel.

Rozvodovy remen, tez ozubeny remen jak je obcas psano v knihach, je dulezita a casto opomijena soucast motoru.

Pokud zustaneme u motoru Opel, tak Opel doporucuje vymenu rozvodoveho remene budto po 60.000 km a nebo 1x za 5 let. Novejsi modely jsou dimenzovane na 120.000 km. Vymena se provadi z nekolika duvodu:

1) Koupite auto a neznate jeho historii - kolik ma stavajici remen nabehano, kdy ho majitel menil, pokud tvrdi ze ano, radeji tomu neverte dokud Vam to nejak nedolozi, ale i to je sporne - proste se to za tech 500,- Kc nevyplati.

2) Kdyz ma nabehano k limitu vymeny, cili 60.000 nebo 120.000 km

3) Kdyz s autem najezdite 5000 km za rok a jinak stoji v garazi, je doporucovano ho kazdych 5 let vymenit protoze muze byt vytahany, muze mit trhlinky, atd.

4) Je vizuelne v haji - tj. chybi mu zuby, je napraskly, zpuchrely, atd.

5) Je prasky - no to snad neni treba komentovat

Cena remene se odviji vetisnou od znacky a delky remene. Logicky vozy bez napinacich a vodicich kladek (napriklad C20NE do roku 1990), maji remen kratsi a tudiz i nepatrne (cca desetikorunove polozky) levnejsi.

Lisi se samozrejme i znackamy - znacka DAYCO nebo GATES byva kvalitnejsi, ale taky drazssi, nicmene kuprikladu DAYCO na C20NE s kladkou stoji asi 560,- Kc. Kuprikladu znacky jine, napriklad CONTITECH, ruzne NO NAME a podobne jsou levnejsi, ale jaka je jejich kvalita, nevim. Zkusenosti hovori, radeji investovat par korun do drazsiho.

Napinaci a vodici kladky - to je druha dosti opomijena zalezitost:

- napinaci kladky jsou u nekterych novejsich modelu (u starsich se remen napina pomoci excentricke vodni pumpy) a tudiz vyzaduji vymenu. Kladka je mnohonasobne drazzsi, asi hlavne kvuli lozisku. Pro priklad, napinaci kladka na C20NE stoji 1531,- Kc. Rika se, ze kladka se meni za dva remeny - cili jednou vymenim remen i s kladkama, podruhe jen remen a kladky necham a potreti znovu vse. Jednoduse receno - kladky jsou dimenzovany na dvoji zivotnost remenu, ale to je zase vec, ktera je spise dohadem... - plati to jak u napinacich kladek, tak u vodicich.
Napinaci kladka je o to vic namahana, ze remen napina - cili pokud se unavi pruzina nebo napinak, kladka povoli, remen povoli a prusvih je na svete.
Je mozne kladky zkontrolovat, zda se volne otaci a nezadrhavaji, ci nevydavaji divne zvuky. Zkuseny mechanik to pozna a doporuci vymenu ci nevymenu.
Nezapomente, ze nektere vozy maji napriklad jednu napinaci a dve vodici kladky! Je dulezite si zjistit, co ktery motor ma!

A na zaver neco k tem NEPOTKAVAJICIM se motorum.

Pokud dojde k pretzeni rozvodoveho remene, nebo jeho povoleni, ci cemukoliv jinemu, stane se to, ze se zpravidla potkaji pisty s venitlama a hotovo. Nektere motory OPELu, maji tu zvlasnost, ze ventily se stihnou schovat, kvuli vybrani ktere tam je a tudiz se nepotka - tyka se to ale jen motoru C20NE a C16NZ. Kde je to nekoikrat overeno. Pak staci jen nastavit remenice, nandat novy remen a jezdi se. Ale jine motory to tak jednoduche nemaji. Zazil jsem pana, ktery si myslel, ze doma vymeni rozvodak na C14NZ, sundal ho, nevsiml si, ze se mu hnula vacka, dal ho zpet a ejhle 6 ventilu z 8 v haji... :((


Skutecne neni dobre toto podcenovat i kdyz to je investice.

Jeste pripomenu jednu vec - u motoru, kde se napina remen vodni pumpou, ale i u motoru, kde je napinaci kladka - vodni pumpa je na rozvodech - cili pokud vite, ze je stara, vydava divne zvuky, je pridrena nebo tece, vymente ji! Protoze pokud se nedejboze kousne - ohloda to zuby remene a je to dalsi prusvih.

Tot asi vse. Snad jsem to napsal co nejjendoduseji.

btw: A na otazku zda pred dovolenou vymenit - pokud neznate historii vozu, tak urcite! :)

 

Tak jeste ted drobne info k tomu, co se muze stat:

1) Pokud remen praskne - tak se motor proste zastavi a smytec. Uz se neda nastartovat. Pokud se s nim teda vubec podari starterem otocit.

2) Pokud remen "pouze" preskoci o 1 ci 2 zuby - rika se, ze zmena o 1 zub se neda de facto skoro poznat. O 2 zuby uz jede auto hure nebo vubec. To je individualni u kazdeho motoru. Tohle je nejlepe znatelne u dieselu, kde je na rozvodech vstikovaci cerpadlo, ktere se pak chova jinak a auto prakticky nejede, dusi se a tak. Staci ho jen mit blbe nastavene o zoubek a je to. Na vlastni oci jsem to videl u dieseloveho motoru. U benzinu je to hodne podobne - auto jede jak kdyz nejede, muze se z nej hulit, dusi se, skace, tech moznosti je spousta

3) Pokud remen preskoci hodne - cili treba nejak brutalne v 180ti podradim z petky na dvojku, nebo tak neco, nebo treba roztlacuju auto a loupnu tam u chciplyho motoru jednicku, tak muze skocit a tudiz se casovani rozhodi a tim padem nejede vubec.

3) Pokud se mu ohlodaji zuby, v lepsim pripade (chybi 1, 2 zuby) to jeste muze uplne normalne jezdit, v horsim pripade to preskoci a v nejhorsim to konci jako v bodu 3.

C16NZ jsem s prasklym remenem jeste nevidel, ale skutecne jsem od automechaniku (nekolika, nezavisle na sobe) slysel, ze se taky nepotka jako C20NE. Neni dobre se timto utesovat - mam motor C16NZ, takze kdyz se neco stane... - kdepak. Menit!