Autor: Topas
Diagnostika bohatosti směsi u motorů se vstřikováním MULTEC
Chci se s vámi podělit o informace, které jsem získal na jednom polském webu věnovanému autům Opel Astra. Jedná se o okamžitou kontrolu bohatosti směsi, resp. zda řídící jednotka správně reguluje podle údajů z lambda sondy. Princip je jednoduchý. Stejně jako při odečítání chybových kódů z paměti ECU pomocí blikání kontrolky ECU je třeba propojit kontakty A a B na diagnostickém konektoru – viz. obrázek:
Obr. 1 – diagnostický konektor ALDL (foto ã internet)
Já osobně používám obyčejnou malou kancelářskou svorku. Potom po zapnutí zapalování je možno odečíst chybové kódy. Pokud ovšem nyní nastartujeme motor, tak bude kontrolka ECU blikat v závislosti na funkci regulačního obvodu bohatosti směsi, tj. v závislosti na funkci lambda sondy:
Výše uvedenou diagnostikou se dá odhalit závada lambda sondy anebo jiných částí vstřikovacího systému. Pokud např. použiji novou lambda sondu a pořád budu mít příliš chudou směs, tak bude pravděpodobně poškozený (ucpaný) vstřikovací ventil, nebo poškozené těsnění mezi hlavou a výfukovým kolenem, atd. Naopak, pokud mám v pořádku vstřikovací ventil (-y) a ECU stále hlásí chudou nebo bohatou směs, tak bude asi v háji lambda. Tato diagnostika je vyzkoušená na Daewoo Nexia 1,5 16V (onen polský kolega, od kterého mám tyto informace) a dále na Oplu Astře 1,6 8V (motor x16sz). Předpokládám, že to bude fungovat na všech jednobodech i vícebodech, pokud mají diagnostický konektor (ALDL). Topas Pozn. Roger: Napište mi na kterych motorech se vám povedlo, nebo nepovedlo tento návod vyzkoušet.
|