Autor: Šimič

Brzdy Opel Kadett E

Jelikož se na debatě  poměrně často objevují dotazy na téma brzdy a problémy s nimi spojené, a protože mám Kadetta už nějaký pátek a nejčastější problém s brzdama jsem taky řešil, pokusím se popsat tento problém pokud možno srozumitelně. Dále se pokusím vytvořit tabulku s rozdělením  kotoučů používaných na K. dle obsahu motoru, a popsat možnosti použití třmenů z jiných typů Oplů. Předem upozorňuji, že jsem "mechanik" amatér a taky nejsem žádnej spisovatel, takže případné chyby a nepřesné údaje omluvte. Čerpám  ze svých  zkušeností, které mám především s brzdama používaných na K. s motory 1.2 - 1.6 a z pročtené literatury.

 

Přední brzdy:
U Kadetů se používaly 3 typy plovoucích brzdových třmenů - GM , ATE a s přídržnou sponou.

Rozdíly mezi třmeny:

  • GM (DELCO) třmen je z jednoho kusu (+ 2 válečky,)  pohybuje se po válečcích, které jsou přišroubované k McPersonu
     

  • ATE je ze dvou kusů, jeden je napevno přišroubovanej k McPersonu a druhej se
    po něm volně pohybuje po vodících čepech.

  • Třmen s přídržnou sponou je rovněž ze dvou kusů (+ přídržná spona ) a také se pohybuje po vodících čepech. (Používaly se u novějších K. (nevím od kterého roku výr.) především s motory o obsahu 1.8 (115k) a 2.0.U ostatních K. s motory 1.2 - 1.8(90k) se používaly především třmeny GM a také (v menší míře) ATE .)

 

Nejčastější závada na třmenech GM (DELCO) :

     U naprostré většiny K. co jsem měl možnost vidět byly použity třmeny GM, u kterých velmi často dochází k přireznutí vodících válečků  (nejčastější závada ) což se projeví především podstatně sníženým brzdným účinkem. Při brždění  brzdí jen (vnitřní) brzd. destička na kterou tlačí pístek, protilehlá (vnější) brzdí díky přirezlým válečkům mnohem méně nebo vůbec( třmen se po válečkách neposouvá - záleží na tom jak dalece jsou válečky přirezlé). Dále může dojít k tomu, že při intenzívním brždění se třmen na zarezlejch válečkách“odtrhne“ a posune ke kotouči, ale už se kvůli zarezlým válečkům nemůže posunout zpět a (vnější) brzd. destička proti pístku neustále přibržďuje, což vede k přehřívání kotoučů a jejich následnému zkroucení (projevuje se to klepáním volantu při brždění)-(samozřejmě neustálé přibrzďování zvyšuje i spotřebu). V extrému to může vést až ke shoření brzdového obložení ( měl jsem to možnost vidět u známého v servisu kam dojel člověk s K.- kotouč na jednom kole byl rudej a z kola šlehaly plameny). 

     Oprava: sundat plechové krytky vodících válečků (vnitřní strana třmenu), povolit imbus šrouby a brzd. hadici(vhodným způsobem utěsnit hadici, aby nevytekla všechna brzd. kapalina a nemusely se odvzdušňovat celé brzdy), sundat třmen a pokusit se válečky vhodnou kulatinou + kladivem vymlátit ven (destičky se vyndat  nemusí, ale je lepší je vyndat ještě před demontáží třmenů z auta),  válečky + vedení v třmenu - dle stavu očistit a promazat vazelínou na brzdy (obyč. nemá cenu hned vyschne a válečky  zatuhnou, já na to používám vazelínu na brzdy ATE), případně při značném "vyreznutí" nebo při poškození při "dobívání" válečků ven z třmenu, ke kterému může dojít, vyměnit za novou sadu (obsahuje jak válečky, tak těsnící gumičky a manžety, ale už to něco stojí). Válečky by se neměly v třmenu vyklat a pohybovat se příliš volně, aby se třmen při brždění “nevzpřičoval“ (vede to k nerovnoměrnému opotřebování destiček, horšímu brzd. účinku a z předu  při brždění se mohou ozývat rány. Gumové "O" kroužky a manžety by měly bejt taky v pořádku jinak to nebude pořádně fungovat a brzo to zatuhne.  (po namontování třmenu  zpět samozřejmě odvzdušnit )                                                                                                                   

     Ze zkušenosti - GM třmeny, i když byly válečky v pořádku a promazané, tak vždy měly horší brzdnej účinek než ATE a destičky byly nerovnoměrně opotřebené(vždy byla víc opotřebená u pístku) .  (Nejlepší je třmeny GM vyměnit za ATE nebo za novější s přídržnou sponou - oba typy mají lepší brzdnej účinek a nehrozí problémy jako u třmenů GM.). (Postup demontáže a montáže destiček a třmenu  viz.  článek v Technice od Rogera.)

  

     Co se týče ostatních závad i na ostatních třmenech , tak může dojít k zatuhnutí (zareznutí) pístku (když auto dlouho stojí - zpravidla to jde rozhýbat), nebo může přestat těsnit "O" kroužek kolem pístku - zatím jsem se s tím nesetkal a tudíž ani neřešil.

     Další závady na podtlak. posilovači či hlavním brzdovém válci zatím jsem to taky nedělal a tyto závady nejsou zas tak časté.

Tabulka 1. - rozdělení kotoučů, používaných u Kadetů, dle obsahu motoru (stejné, až na vyjímky je to i u ost. typů Oplů - Ascona, Astra, Vectra, Corsa ..)  

Obsah motoru

kotouč (nový) tloušťka / průměr  v mm  

1.2 - 1.4

                 10 / 236                            

1.6 - 1.8 (90k) + 1.6 D, 1.7D

                 12,6/ 236 

  ( 20 / 236    chlazené  - používaly se nejčastěji u Astry F combi – u hatchbagu s motorem 1.4 16V, 1.7TD , u Tigry apod., u K. jsem je neviděl, ale jdou použít – osobně je mám na svém K.)

„1.8 (90k) s ABS „  u K. jsem je osobně neviděl ale, na poslední modely je asi dávali - pasujou tam z Astry a Vecry

20 / 256 chlazené

( nejčastěji u Astry F a Vectry A od r.v. 92 motor 1.8 (90k) a u Tigry 1.6)

1.8 (115k) - 2.0

                  24 / 256      chlazené

 

Možnosti použití třmenů z jiných modelů Opelu

Na Kadeta je možno použít i brzd. třmeny z jiných typů Oplů jako je Ascona, Corsa A i B, Vectra A, Astra F, Tigra…. 

 

Kadety s motory 1.2 – 1.8(90k)

Pro zvýšení brzdného účinku a odstranění nejčastějších starostí s brzdami je nejvýhodnější  sehnat třmeny ATE, které se používaly kromě K. na posledních typech Ascon(do r.v.88), Corsách A, Vectrách A(nejčastěji u 1.6  r.v.89-92). Výhodou těchto třmenů je, že zůstává stejný kotouč a stejné brzdové destičky. (je to nejlevnější řešení - daj se sehnat za 500,-/ks někdy na inzerát i za míň.) (občas byly i na Kadetech typu D – do r.v. 83) 

     Dále je možno použít i třmeny  s přídržnou sponou z novějších typů jako je Astra F+Classik, Vectra A(cca  r.v.93 - 95), Corsa B.  U těchto třmenů se používají jiné brzdové destičky (jsou dražší), kotouč zůstává stejný, pokud se nejedná o třmeny určené pro chlazené kotouče o rozměrech 20/236mm (viz. tabulka psáno kurzívou). Průměr pístku u všech typů třmenů určených pro kotouče o průměru 236mm je 48mm.

I brzdy z GSi  2.0 (třmeny a kotouče 24/256mm) lze použít u slabších K. (motory 1.2 – 1.8)  - !! nevejdou se do 13" disků (nuto mít  alespoň 14" disky)!!. (osobně jsem to nezkoušel, ale podle mě i známého mechanika by to jít mělo – bez záruky)    

Možno použít i třmeny a kotouče ( 20/256mm ) z Astry F a Vectry A ( motor 1.8 (90k) a  Tigry 1.6 ) . ( Opět pouze do 14" disků.)

 

Kadety s motory 1.8(115k) a 2.0

Starší K. 1.8 a 2.0 používaly také třmeny GM i pro chlazené kotouče (nevím do kterého r.v.). Lze použít brzdy z novějších Kadetů s motory 1.8(115k) a 2.0, kde jsou třmeny(s přídržnou sponou) stejné jako u Aster F(do r.v.97) a Vecter A (do r.v. 95) o stejném obsahu.(viz. tabulka). Průměr pístku třmenů určených pro kotouče o průměru 256mm je 52mm. Princip třmenů je stejný, akorát jsou větší a širší vzhledem k rozměrům kotouče. Samozřejmě jiné a větší jsou i brzdové destičky.

 

Všechny třmeny jak ATE a s přídržnou sponou z výše uvedených typů Oplů, lze mezi sebou zaměňovat a použít na  Kadeta.(díry pro šrouby a připojení na hadici je stejné). Vždy je nutno, aby třmen (nezáleží zda GM, ATE nebo se sponou) byl použit s kotoučem pro který je určen. (Např.  třmen určený pro kotouče 20/236 mm nelze použít pro k. 12.6/236mm. a opačně, nebo třmen pro 24/256mm nelze použít pro 20/236 apod. Třmeny pro kotouče 10/236mm nejdou použít ani pro kotouče12,6/236mm, protože při použití tohoto silnějšího kotouče se už do třmenu nevejdou nové brzd. destičky). Ještě jednou - Každý třmen je nutné  použít jen s kotoučem pro který je určen . Čím je širší kotouč tím je širší a větší i brzdový třmen.

""Jestli se dají použít  brzdy z novějších modelů jako Astry G nebo Vectry B nebo jiných modelů jako třeba z Omegy - to nevím - nemám vyzkoušeno.""

Poznámka: některé starší brzdové třmeny jak GM tak ATE měli připojení brzd. hadice ze předu místo z boku, jak je tomu u novějšíchch třmenů. U těchto starších třmenů jsou delší hadice a jiný rozměr toho zakončení (kostky) pro připojení k třmenu. Měl jsem to na Kadetu E z roku 85 (třmeny Ate). Od roku 86 se snad používaj třmeny už jen s připojením z boku (bez záruky). Třmeny GM a ATE se vyráběly i pro kotouče  chlazené (20 a 24/256mm).

Z výše uvedeného však mohou platit  vyjímky. Není samozřejmě v mých silách  přesně zjistit od kterých ročníků výroby nebo na kterých speciálních modelech  K. (hlavně GT, Tiffany, Fan, Beauty, ABS apod.) se používal ten kterej typ třmenů, nebo zda se náhodou třeba za příplatek  nemontovaly  brzdy s kotoučema 24/256mm i na K. s motorem 1.6 – to prostě nevím. (Třeba 1.8(90k) s ABS má asi kototuče 24/256mm – neměl jsem možnost to osobně vidět - vím to jen z doslechu). Měly by to bejt vyjímky potvrzující pravidlo a pro běžné typy K. by měly údaje ve výše uvedené tabulce platit.

Pošlu Rogerovy  nějaké fotky brzdových třmenů GM, které jsem měl na autě dřív, a s přídržnou sponou co mám teď( jsou z Astry F kombi pro chlazené kotouče 20/236mm).

 

 Zadní brzdy 

Něco málo k zadním brzdám - K. s motory o obsahu1.2-2.0  (bubny).

Na ty by se taky nemělo zapomínat, protože při jejich špatné funkci nejen, že hůř brzdí ruční brzda, ale celkově auto brzdí hůř a  jsou více zatěžovány přední brzdy. Vedle opotřebovaného obložení bývá často zarezlé prasátko.  Opět  vedle malé účinnosti brzd může způsobovat přibržďování paken to, že se bubny  zahřívají (také se mohou zkroutit).

 

 Demontáž bubnu (pouze stručně podrobnosti si už nepamatuji - podrobněji když tak příště)

- po sundání kola povolit šroubek bubnu, poklepat z boku po bubnu, aby se uvolnily pakny a zkusit stáhnout buben, pokud to nejde a poklepávání nepomáhá musí se ze zadu (čela) bubnu vyndat gumové zátky a šroubovákem přes páku stáhnout pakny k sobě (osobně jsem to nedělal stačilo mi poklepávání).Po sundání bubnu sundat pakny s automatickým vymezovačem vůle, povolit trubičku u prasátka +1 šroubek (ze zadu). Před zpětnou montáží je taky třeba vyčistit automat. vymezovač vůle - často bývá příčinou nerovnoměrného působení ruční brzdy.  (Prasátka se dají nová sehnat  i pod 300Kč., pakny (sada) okolo 1000Kč)

 

U GSi 16V se používaly kotouče. S tímto nemám žádné zkušenosti.

 

Tabulka 2. rozdělení bubnů použitých u K. - (bez záruky)

 

Obsah motoru

rozměry bubnu v mm průměr / šířka

1.2 -1.4 , některé 1.6

200x34,5

1.6(i kombi), 1.8

200x52

2.0 (8V)

230x67                                              

(U GSi 16 V se používaj kotouče

tl.10mm/261mm)